2e Nationale conferentie School en Beroepskeuze
Wanneer: 16-11-2023 Locatie: NEMO Science Museum Amsterdam
Inspirerende dag over school- en beroepskeuze en loopbaanbegeleiding
Het honderdjarige NEMO Science museum is op 16 november gastheer voor zo’n tweehonderd professionals op het gebied van school- en beroepskeuze, loopbaanontwikkeling (LOB) en loopbaanbegeleiding. Beleidmakers, schooldecanen en adviseurs, en ook schoolleiders en mentoren.
De Stichting School en Beroepskeuze heeft onder het motto ‘Een leven lang kiezen’ een programma samengesteld met inspirerende sprekers, technologische innovaties, discussie en muziek.
De centrale gedachte achter de conferentie is dat het keuzeproces het beste is wat we kunnen verbeteren aan onderwijs en een leven lang ontwikkelen in werk.
Tijdstip van – tot | Programmaonderdeel |
08.45 – 09.15 uur | Inloop met Koffie/thee |
09.15 – 9.25 uur | Welkom in 100-jarig NEMO door directie en Özcan Akyol (dagvoorzitter) |
9.25 – 9.35 uur | ‘Eerste keus’, over het belang van de kunst en kunde van kiezen. |
9.45 – 10.30 uur | De toekomst met Adjiedj Bakas Over wat we mogen verwachten van de toekomst van werk en onderwijs, en hoe dat alles onze keuzes gaat beïnvloeden, vice versa. |
10.30 – 10.45 uur | Pauze |
10.45 – 11.15
|
Ontwikkelingspsychologie met Mandy van der Gaag Mandy deelt recente wetenschappelijke inzichten over identiteit; hoe het zich ontwikkelt in de adolescentie en hoe het een rol speelt bij studiekeuzes maken. Ze gaat ook in op verkeerde studiekeuzes, de studie uitval die daarop kan volgen, en hoe die uitval voorkomen kan worden met effectieve begeleidingsstrategieën. |
11.15 – 11.45 | Interview met Jelle Jolles In gesprek met Eus geeft Jelle Jolles inzicht in hoe belangrijk het is om bij de praktijk van onderwijs en ontwikkeling de wetenschappelijke kennis van hersenen en gedrag te betrekken. |
11.45 – 12.15 uur | Fay Lowsky zingt bedenkelijke liedjes |
12.15 – 13.00 uur | LUNCH |
13.00 – 13.15 uur | De visie van de praktijk met Minette van den Bemd Over de duizenden decanen en mentoren die werken aan kiezen als een competentie van leerlingen en studenten. En over wat alle andere medewerkers in het onderwijs daaraan kunnen toevoegen. |
meer informatie over de sprekers |
Samenspel met technologie voor beter kiezen
In vijf verschillende interactieve presentaties geven innovators en onderzoekers een indruk van hoe technologie keuzeprocessen nu al kan ondersteunen, en hoe wordt gewerkt aan het herkennen, ordenen en verbinden van talenten, competenties en vaardigheden. De presentaties worden parallel aangeboden. Je kunt in het programma tussen 13.15 uur en 14.00 uur, kiezen uit een van de drie deelsessies die hieronder staan. Na een korte pauze is van 14.10 tot 14.55 de tweede ronde van drie deelsessies, waaruit je opnieuw een keuze kunt maken. Hier vind je meer informatie over de verschillende presentaties |
|||
13.00 uur | BrainsFirst: Het brein als kompas |
8vance: AI als hulpmiddel bij het vinden van de beste match in werk |
NCP NLQF: Een waaier van opleidingen voor aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt |
13.45 uur | Pauze en verplaatsen naar tweede ronde parallelsessies | ||
13.55 uur | Michel Starreveld: Loopbaantechnologie voor moeilijke doelgroepen |
IVY WORKS: Innovatieve selectie voor het eerste mbo-traineeship van Gemeente Amsterdam |
NCP NLQF: Een waaier van opleidingen voor aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt |
Beschouwing en discussie | |||
14.40 uur | Pauze en terug naar de plenaire zaal | ||
15.00 uur | Beschouwing Sofyan Mbarki, wethouder A’dam 0ver het maatschappelijke belang van adequate studie- en loopbaanbegeleiding voor iedereen. |
||
15.30 uur | De visie van de praktijk met Minette van den Bemd Over de duizenden decanen en mentoren die werken aan kiezen als een competentie van leerlingen en studenten. En over wat alle andere medewerkers in het onderwijs daaraan kunnen toevoegen. |
||
15.45 uur | Paneldiscussie met Ruerdje van Mierlo (Noloc), Marc van der Meer, Tijs Pijls (NLQFs) en Tom Luken: Hoe kunnen alle partijen met verschillende focus op onderwijs- en carrièrefases elkaar versterken en in onafhankelijkheid toch een voor iedereen herkenbare en toegankelijke structuur realiseren, om een leven lang kiezen te faciliteren? |
||
aansluitend | Napraten bij de borrel |
Maak je keuze hieronder